Improving Digital Literacy of The Elderly Through a Participation-Based Approach: Service Program at Bekasi Elderly School
Abstract
This Community Service Program aims to enhance the elderly’s ability to filter and respond to digital information through interactive training critically. The program was conducted at the Elderly School in Jatisampurna Subdistrict, Bekasi City, involving 50 participants. The implementation methods included socialization, training, technology application, mentoring, and evaluation. The materials covered the definition of hoaxes, their negative impacts, characteristics, and steps to verify information using technologies such as Google Fact Check and Turn Back Hoax. Evaluation results showed that 96% of participants were satisfied with the program. Additionally, digital literacy among participants significantly improved, with confidence in using technology increasing by 53%, the ability to verify information rising by 58%, and understanding of hoaxes increasing by 50%. This program had a positive impact by improving digital literacy and raising participants' awareness of the importance of verifying information before sharing it. The program is expected to serve as a model for digital literacy education that can be implemented for the elderly in other regions to mitigate the negative impacts of hoaxes and empower the elderly in the digital era.
Downloads
References
Adiva Vanka Tamika, & Rinawati, R. (2023). Literasi Digital Lansia. Bandung Conference Series: Public Relations, 3(2), 963–969. https://doi.org/10.29313/bcspr.v3i2.9425
Al-Finatunni’mah, A., & Nurhidayati, T. (2020). Pelaksanaan Senam Otak untuk Peningkatan Fungsi Kognitif pada Lansia dengan Demensia. Ners Muda, 1(2), 139. https://doi.org/10.26714/nm.v1i2.5666
Athaillah, M., Azhar, Y., & Munarko, Y. (2020). Perbandingan Metode Klasifikasi Berita Hoaks Berbahasa Indonesia Berbasis Pembelajaran Mesin. Jurnal Repositor, 2(5), 675–682. https://doi.org/10.22219/repositor.v2i5.692
Badan Pusat Statistik. (2021). Statistik Penduduk Lanjut Usia 2021. https://www.bps.go.id/id/publication/2021/12/21/c3fd9f27372f6ddcf7462006/statistik-penduduk-lanjut-usia-2021.html
Daryanto, T. S., Agustin, D., & Pongtuluran, E. (2023). Peningkatan Kapasitas Manajerial dan Kompetensi Pedagogik Bagi Pengelola dan Fasilitator Sekolah Lansia Di DKI Jakarta. JURNAL Comunità Servizio : Jurnal Terkait Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat, Terkhusus Bidang Teknologi, Kewirausahaan Dan Sosial Kemasyarakatan, 5(1), 1133–1146. https://doi.org/10.33541/cs.v5i1.4630
Emilia, H. (2022). Bentuk Dan Sifat Pengabdian Masyarakat Yang Diterapkan oleh Perguruan Tinggi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 122–130. https://doi.org/10.37567/pkm.v2i3.1127
Faridi, B., & Shaheen, Dr. S. S. (2024). Elderly in the digital age: Exploring opportunities and overcoming challenges. International Journal of Advanced Academic Studies, 6(6), 43–52. https://doi.org/10.33545/27068919.2024.v6.i6a.1193
Guruh, M., Gunawan, H., Isnaeni, D. P., Tilova, N., & Marlinah, H. (2020). Pelatihan Literasi Media Sosial Terkait Penanggulangan Hoaks Bagi Siswa Pkbm 26 Bintaro. Dedikasi Pkm, 1(1), 53. https://doi.org/10.32493/dedikasipkm.v1i1.6055
Hidayatullah, A., Patria, M., & Septanto, H. (2022). Pelatihan Microsoft Excel Tingkat Mahir untuk Para Alumni Kejuruan Operator Komputer PPKD Jakarta Timur. Jurnal Karya Untuk Masyarakat (JKuM), 3(2), 127–137. https://doi.org/10.36914/jkum.v3i2.789
Husna, H. T. (2023, June 28). Sampai Mei 2023, Kominfo Identifikasi 11.642 Konten Hoaks. Direktorat Jenderal Aplikasi Informatika, Kementerian Komunikasi Dan Informatika. https://aptika.kominfo.go.id/2023/06/sampai-mei-2023-kominfo-identifikasi-11-642-konten-hoaks/?utm_source=chatgpt.com
Irawan, R., Wijaya, D., Prana, I., & Dewi, I. K. (2021). Pelatihan Internet Sebagai Media Informasi dan Komunikasi Untuk Santri Pada Pondok Pesantren Daarul Hasanah Bogor. Abditeknika Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 113–119. https://doi.org/10.31294/abditeknika.v1i2.633
Kurniati, I., Malik, A. S., Maslachah, A., Muchtar, H. S., & Sulastini, R. (2022). Pendekatan Andragogi Pada Proses Pembelajaran Di Institut. Jurnal Ilmu Pendidikan (ILPEN), 1(1), 46–51.
Kementerian Komunikasi dan Informatika. (2024). Undang-Undang Nomor 1 Tahun 2024 tentang Perubahan Kedua Atas Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik. https://jdih.kominfo.go.id/produk_hukum/view/id/884/t/undangundang+nomor+1+tahun+2024
Machmud, M. (2012). Perkembangan Teknologi dalam Industri Media. Jurnal Teknik Industri, 12(1), 57–64. https://doi.org/10.22219/JTIUMM.Vol12.No1.57-64
Madanih, R., & Purnamasari, O. (2021). Hubungan Penggunaan Media Sosial Sebagai Alat Komunikasi dengan Kebahagiaan Lanjut Usia di Indonesia. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik Dan Komunikasi Bisnis, 5(1), 99. https://doi.org/10.24853/pk.5.1.99-109
Mikhael, L. (2022). Sosialisasi Pemahaman Larangan Undang-Undang Informasi Dan Transaksi Elektronik Serta Etika Penggunaan Media Sosial Pada Remaja. AIWADTHU: Jurnal Pengabdian Hukum, 2(2), 50. https://doi.org/10.47268/aiwadthu.v2i2.940
Nashrulloh, M. R., Yanti, Y., Riyandi, F. A.-F., Nurodin, A. M., Alinurdin, R., Jipar, M. A., Faris, S. A., Dzulkhomzah, Moh. R., Kifti, J., Masripah, U., Alawiyah, D., Muttaqin, I. N., Mubarok, M. I. H., Maulana, Moh. A. A., Akib, Y. Al, Sidik, G. M., Nurhakim, S. J., Rizki, I., Ramadhan, T. S., … Oktaviany, S. (2023). Seminar Literasi Digital Bertema : Meningkatkan Ekonomi dan Menjaga Budaya di Era Digital. Jurnal PkM MIFTEK, 4(1), 54–59. https://doi.org/10.33364/miftek/v.4-1.1326
Newman, N., Fletcher, R., Robertson, C. T., Eddy, K., & Kleis Nielsen, R. (2022). Reuters Institute Digital News Report 2022. https://doi.org/10.60625/risj-x1gn-m549
Nisa, R., Hadi, S., & Pristiani, R. (2024). Global Learning Transformation in Primary Education: A Systematic Review of Digital Policy and Access Enhancement. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 194-216. https://doi.org/10.30736/atl.v8i2.2280
Nisa, U., Nisak, C. L. C., & Fatia, D. (2023). Literasi Digital Lansia Pada Aspek Digital Skill dan Digital Safety. Jurnal Komunikasi Global, 12(1), 143–167. https://doi.org/10.24815/jkg.v12i1.31667
Nurhidayat, E., Herdiawan, R. D., & Rofi’i, A. (2022). Pelatihan Peningkatan Literasi Digital Guru Dalam Mengintegrasikan Teknologi di SMP Al-Washilah Panguragan Kabupaten Cirebon. Papanda Journal of Community Service, 1(1), 27–31. https://doi.org/10.56916/pjcs.v1i1.71
Oktalya, R. P., Rifqiawati, I., & Hendriyani, M. E. (2020). Critical Understanding Siswa dalam Menggunakan Media Sosial Facebook sebagai Upaya dalam Mengimplementasikan Pembelajaran Abad 21. Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(2), 76. https://doi.org/10.30870/gpi.v1i2.9883
Parani, R., Purba, H., Nayda, K., & Christy, F. A. (2023). Literasi Digital Bagi Kelompok Lansia: Upaya untuk Mencegah Kejahatan di Ruang Digital. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 6, 1–8. https://doi.org/10.37695/pkmcsr.v6i0.1984
Perdamaian, T. K., Manus, W. C., Periska, S. D., & Steffiasih, N. N. P. A. (2020). The Impact of Bina Keluarga Lansia Program on the Quality of Life of Elderly in Sleman, Yogyakarta. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 15(3), 324–330. https://doi.org/10.15294/kemas.v15i3.19104
Pradana, A., & Widiastomo, A. (2023). Pengembangan Program Pelatihan Keterampilan Digital bagi Lansia dalam Menghadapi Era Digitalisasi. Mujahada: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(I), 33–42. https://doi.org/10.54396/mjd.v1ii.966
Priscilla, M., & Kasimun, P. R. (2021). Ruang Komunitas Senior: Horizon. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 3(1), 1055. https://doi.org/10.24912/stupa.v3i1.10901
Rahayu, S., Kamal, M. A., Junjunan, A. R., Hakim, F. N., Fauzan, I. M., Isan, I. N., Nugraha, R. S., Setiawan, W., Faishal, W., Wahyuni, Y. S., & Hidayah, Z. Z. M. (2022). Membangun Masyarakat Cerdas Dalam Literasi Digital. Jurnal PkM MIFTEK, 3(1), 32–37. https://doi.org/10.33364/miftek/v.3-1.1294
Rakhmawati, N. A., Jati, B. N., Solichin, I. M., & Ghalib, F. (2022). Analisis Kewaspadaan dan Respon Orang Dewasa terhadap Hoax. Journal of Information Engineering and Educational Technology, 6(1), 33–36. https://doi.org/10.26740/jieet.v6n1.p33-36
Rayani, D., & Purqoti, Dewi, N. S. (2020). Kecemasan Keluarga Lansia Terhadap Berita Hoax Dimasa Pandemi Covid-19 Dewi. Jurnal Realita, 5(1), 906–912.
Rifky, S., Putra, J. M., Ahmad, A. T., Widayanthi, D. G. C., Abdullah, G., Sunardi, S., & Syathroh, I. L. (2024). Pendidikan Yang Menginspirasi: Mengasah Potensi Individu. Yayasan Literasi Sains Indonesia
Roy, B. (2019). Reorientasi Teori Andragogi Pada Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Rokania, 4(3), 315–333.
Sari, P. A., Widiatmaka, P., Gafallo, M. F. Y., Adiansyah, A., Supiandi, H., & Akbar, T. (2022). Coffee Shop Sebagai Ruang Diskusi Bagi Masyarakat Digital Untuk Meminimalisir Berkembangnya Berita Hoax di Kota Pontianak. Al-I’lam: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 6(1), 11. https://doi.org/10.31764/jail.v6i1.11139
Setiawan, R., Tata, M., Siedik, N. K. A., Sundari, A., Yulistiani, S., Nursifa, F. S., Nurhidayanti, S., Rohayani, S., Azwardhi, M. Y., Buchori, N., Rifaldi, M., Saifurrahman, S., Putra, R. S., Ardiansyah, R., Hakim, L. L., Ibrahim, M. F. J., Nugraha, D., Nurhidayati, S., Agustin, N. Y., & Ireland, N. A. (2023). Literasi Digital Sebagai Peningkatan Pemahaman Masyarakat Dengan Door To Door dan Seminar. Jurnal PkM MIFTEK, 4(1), 18–23. https://doi.org/10.33364/miftek/v.4-1.1321
Sopani, I. (2022). Literasi Digital dalam Menghadapi Hoaks di Masa Pandemi. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 36. https://doi.org/10.33603/deiksis.v9i1.6238
Susilawaty, F. T., Sumule, M., Astuti, S. I., Lumakto, G., Ibrahim, C., & Simatupang, Y. (2023). Peningkatan Kapasitas Literasi Lansia Dalam Penggunaan Media Digital Pada Forum Silaturahmi Pensiunan. Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Pengembangan Masyarakat Islam, 17(2), 91–101.
Suyanto, T., Prasetyo, K., Isbandono, P., Zain, I. M., Purba, I. P., & Gamaputra, G. (2018). Persepsi mahasiswa terhadap kemunculan berita bohong di media sosial. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 15(1), 52–61. https://doi.org/10.21831/jc.v15i1.17296
Wardiani, W., & Anisyahrini, R. (2022). Peningkatan Kemampuan Literasi Digital Dalam Upaya Pencegahan Paparan Berita Hoax Di Masa Pandemi Covid 19 Pada Kelompok Lansia Di Kelurahan Cinunuk. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 856–860. https://doi.org/10.31004/cdj.v3i2.4919
Wicaksono, Y. A. A., & Kuswanti, N. (2022). Pengembangan Flipbook pada Materi Sistem Ekskresi Manusia untuk Melatih Keterampilan Literasi Digital Siswa Kelas XI SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 11(2), 502–514. https://doi.org/10.26740/bioedu.v11n2.p502-514
Widjaja, V., & Widodo, N. M. (2021). Pengaruh Teknologi Internet terhadap Pengetahuan Masyarakat Jakarta Seputar Informasi Vaksinasi Covid-19. TEMATIK, 8(1), 1–13. https://doi.org/10.38204/tematik.v8i1.544
Widyaningsih, D. S., Sugiarti, S., Erwanto, R., Kurniasih, D. E., & Amigo, T. A. E. (2022). Pengelolaan Well-being Lansia Melalui Program Integrasi Sekolah Lansia. Buletin Ilmu Kebidanan Dan Keperawatan, 1(02), 69–78. https://doi.org/10.56741/bikk.v1i02.147
Yenmis, D., Roem, E. R., & . R. (2022). Peran Sosial Media Dalam Penyebaran Misinformasi Tentang Vaksinasi Covid19. Jurnal Ranah Komunikasi (JRK), 6(1), 64. https://doi.org/10.25077/rk.6.1.64-75.2022