Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Canva Melalui Metode Service Learning Guru-Guru Sekolah Dasar
Abstract
The training on creating interactive learning media using Canva through the service learning method was conducted to enhance the teaching competencies of elementary school teachers in the era of Industry 4.0. This Community Service Program (PKM) aimed to increase teachers' knowledge and understanding of developing e-learning-based learning media. The activity was held at SD Muhammadiyah 11, Bidaracina Village, East Jakarta, on May 22, 2024, from 8:00 AM to 12:00 PM, with ten teachers participating. The training included a pretest, mentoring, and a posttest conducted by the FKIP UHAMKA lecturer team. The results showed an improvement in teachers' knowledge of the steps in creating Canva-based learning media, the creation of e-learning-based teaching materials, and positive responses from the participants. Teachers demonstrated the ability to create and effectively use e-learning-based learning media. This training successfully enhanced the teachers' competencies in using Canva as an interactive learning media.
Downloads
References
Amrina, A., Mudinillah, A., & Fadhillah, R. S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Dalam Pembuatan Video Pembelajaran Bahasa Arab di Kelas X MAN 1 Padang Panjang (Using Canva Application in Making Arabic Learning Videos in Class X MAN 1 Padang Panjang). Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 1. https://doi.org/10.36915/la.v3i1.34
Asnawati, Y., & Sutiah, S. (2023). Pengembangan Media Vidio Animasi Berbasis Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal of Islamic Education, 9(1), 64–72. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22809
Astuti, Waluya, S. B., & Asikin, M. (2019). Strategi Pembelajan Dalam Menghadapi Tantangan Era Revolusi 4.0. Seminar Nasional Pascasarjana 2019, 2(1), 469–473. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/327
Faridah Hayati, T. U. (2020). Analisis Media Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva Dalam Pembelajaran Bangun Datar Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional MIPA UNIBA 2022, 8–15.
Hayani, S. N., & Sutama, S. (2022). Pengembangan Perangkat dan Model Pembelajaran Berbasis TPACK Terhadap Kualitas Pembelajaran Daring. Jurnal Basicedu, 6(2), 2871–2882. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2512
Idawati, Maisarah, Muhammad, Meliza, Arita, A., Amiruddin, & Salfiyadi, T. (2022). Pemanfaatan Canva Sebagai Media Pembelajaran Sains Jenjang SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 745–751. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf
Irawan, A., & Napitupulu, S. (2022). Pengaruh Video Canva Terhadap Hasil Belajar Siswa dengan Pendekatan Konstruktivisme SD Swasta Islam Terpadu Nurul Ikhwan Kecamatan Pantai Cermin. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 01(01), 180–188. https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/EduGlobal/article/view/1190%0Ahttps://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/EduGlobal/article/download/1190/784
Kahfi, M., Ratnawati, Y., Setiawati, W., & Saepuloh, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual Dengan Menggunakan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Siswa Pada Pembelajaran Ips Terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1), 84–89. https://doi.org/10.36312/jime.v7i1.1636
Khozain, N. (2023). Development of Android-Based Indonesian Cultural Exploration Educational Game for Madrasah Ibtidaiyah Students. Mudarrisa: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 15(2), 243-268.
Mustika, M., & Temarwut, R. (2022). Membangun TPACK Guru IPS Melalui Moodle berbasis Blended Learning dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(02), 313–323. https://ejournal.jendelaedukasi.id/index.php/JJP/article/view/215%0Ahttps://ejournal.jendelaedukasi.id/index.php/JJP/article/download/215/75
Nisa', Rofiatun. (2022). Pengaruh Kuis Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. 6(1), 16-28 https://doi.org/10.30736/atl.v6i1.681
Pas, E. G., & Wardani, K. W. (2022). Pengembangan Buku Saku Berbasis Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9715–9725. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4172
Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 5(6), 6271–6279. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1717
Rifky, S., Putra, J. M., Ahmad, A. T., Widayanthi, D. G. C., Abdullah, G., Sunardi, S., & Syathroh, I. L. (2024). Pendidikan Yang Menginspirasi: Mengasah Potensi Individu. Yayasan Literasi Sains Indonesia.
Sintawati, M., & Indriani, F. (2019). Pentingnya Literasi ICT Guru di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 417–422.
Suyono, H., Syuhada, M. N., & Sumaryanto. (2021). Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat. Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 0(0), 851–858. https://ojs.unm.ac.id/semnaslpm/article/view/18284
Tiwan, & Tutuk Ningsih. (2022). Inovasi Pembelajaran Ips Melalui Technological Pedagogical Content Knowledge (Tpack). Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1385–1395. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.3233
Utami, D. W. (2022). Efektivitas Video Pembelajaran Canva untuk Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Teks Cerpen di Sekolah Menengah Pertama. 12–25.