Pendampingan dan Pelatihan Pembalajaran Tajwid Melalui Irama Lagu Bagi Guru Taman Pendidikan Al-Qur’an

  • Khusnan Iskandar Universitas Kiai Abdullah Faqih Gresik
  • Saeful Anam Universitas Kiai Abdullah Faqih Gresik
Keywords: Tajwid, rhythm of the song, Motivation, enthusiasm

Abstract

This service aims to assist TPQ (Taman Pendidikan al Qur'an) teachers in the embalming of Tajwid through the rhythm of songs. The service method used is Service Learning with a Direct learning model that is oriented towards explaining the material and discussing with the participants present. The results of the service show that: the teacher's ability to apply Tajwid learning to the rhythm of the song is very good, this can be seen from the teacher's ability to practice it independently. Second, the students are motivated in following the learning of tajwid with the rhythm of the song, this can be seen from the enthusiasm of the students in following and memorizing the notes and rhythms given by the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, A., Laily, N., Wahyudi, N., Umam. Muchammad Helmi, Kambau, R. A., Rahman, S. A., Mutmainnah, S., Jamilah, Kadir, N. A., Junaidi, S., Serliah, N., Parmitasari, R. D. A., Nurdiyanah, Wahid, M., & Wahyudi, J. (2022). Metodologi Pengabdian Masyarakat (Suwendi, A. Bair, & J. Wahyudi, Eds.). Direkorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam. http://diktis.kemenag.go.id

Ahyar. (2015). Manajemen Inovasi Pembelejaran pada Sekolah Unggulan; Studi Multisitus di MTsN Model Praya dan MTsN 1 Model Mataram. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Bariyah, K. B. (2021). Analisis Strategi Pembelajaran Alquran. Hijaz: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 1–5.

Daradjat, Z., & Dkk. (2000). Ilmu Pendidikan Islam. Bumi Aksara.

Dyah Pramanik, P., Achmadi, M., & Nasution, D. Z. (2021). Media Belajar Inovatif Bagi Siswa SDN 05 Pesanggrahan Jakarta: PKM dengan Konsep Service Learning. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 01(01), 46–56. https://doi.org/10.59818/jpm

Fauzi, A. (2020). Pendampingan Tata Kelola Kelembagaan bagi Guru Taman Pendidikan al-Qur’an (TPQ) Tarbiyatul Mubtadi’in Desa Kencong Kecamatan Kepung Kabupaten Kediri. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Desa (JPMD), 1(1), 22–37.

Hasyim, F. (2015). Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Madani.

Intyaswati, D., & Uljanatunnisa. (2022). Pendampingan Pembelajaran Guru Tpq Al Ikhlas Sawangan Depok Tentang Keterampilan Sosial (Social Skill). Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 3(2), 154–163. https://doi.org/10.38048/jailcb.v3i2.987

Mahbubah, L., & Rabbani, D. B. (2023). Pendampingan Guru TPQ melalui Pelatihan Metode at-Tanzil di Desa Nyalabu Dhaja. Tepis Wiring: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 112–118. https://doi.org/10.33379/TEPISWIRING.V2I1.2500

Majid, A., & Andayani, D. (2004). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi. Remaja Rosdakarya.

Maulidah, E. (2022). Pendampingan Guru Dalam Menerapkan Metode Pembelajaran Variatif Sebagai Upaya Dalam Meningkatkan Minat Belajar Santri TPQ Masjid Al-Baiturrahman Desa Biting Kecamatan Arjasa Kabupaten Jember. Al-Ijtimā: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 77–87. https://doi.org/10.53515/AIJPKM.V3I1.50

Miftahuddin, M. H., Danar Widiyanta, M. H., & Setyawan, P. (2014). Pelatihan Peningkatan Kemampuan Guru (Ustadz) Dan Pengembangan Managemen Tpa Di Dusun Sekaro, Desa Giripurwo, Kecamatan Girimulyo, Kabupaten Kulonprogo.

Nasional, K. P. (2009). Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional No 20 Tahun 2003. Fokus Media.

Rohman, M., & Amri, S. (2013). Strategi dan Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran. In Jakarta: Prestasi Pustakaraya. Prestasi Pustaka.

Samrin, S. (2015). Pendidikan Agama Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(1), 101–116. https://doi.org/10.31332/ATDB.V8I1.395

Sari, E. D. K., Zamakhsari, A., Pujianti, Y., Mursidi, W., & Nadar, W. (2021). Pendampingan Pembelajaran Bagi Guru PAUDQU dan Guru TPQ Al-Ikhlas: Bermain dan Belajar Yang Menyenangkan Parenting Untuk Orang Tua Urban. Almufi Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1–7.

Setyowati, E., & Permata, A. (2018). Service Learning: Mengintegrasikan Tujuan Akademik Dan Pendidikan Karakter Peserta Didik Melalui Pengabdian Kepada Masyarakat. Bakti Budaya, 1(2). https://serc.carleton.

Suhudi. (2010). Strategi pembelajaran agama Islam di Pondok Pesantren Syaikhona Mohammad Kholil Bangkalan Jawa Timur. Universitas Negeri Malang.

Wiyani, N. A. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Ar- Ruzz Media.

Zuhairini. (2004). Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. UINMALIKI Press.

Published
2024-04-04
How to Cite
Iskandar, K., & Anam, S. (2024). Pendampingan dan Pelatihan Pembalajaran Tajwid Melalui Irama Lagu Bagi Guru Taman Pendidikan Al-Qur’an. TAAWUN, 4(01), 194-203. https://doi.org/10.37850/taawun.v4i01.628