Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook untuk Guru Madrasah Ibtidaiyah
Abstract
This service aims to socialize the development of flipbook learning media at MI Nurul Qomar. The service method used is a development method that is oriented towards product development. The results of the dedication show that: socializing the development of flipbook learning media at MI Nurul Qomar, namely an explanation of the dynamics of the mentoring process for the various activities carried out, forms of technical action or program action to solve community problems. It also explains the expected emergence of social change, for example the emergence of new institutions, changes in behavior, the emergence of local leaders, and the creation of new awareness towards social transformation, and so on. This section also discusses the theoretical findings of the dedication process from the beginning to the occurrence of social change.
Downloads
References
Ambaryani. Gamaliel Septian Airlanda. “Pengembangan Media Komik Untuk Efektifitas Dan Meningkatkan Kognitif Materi Perubahan Lingkungan Fisik”. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi
Desi. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Flip Book Pada Materi Gerak Benda Di SMP, Jurnal Pembelajaran Fisika, 6 (4)
Endang Kusumaningtyas, (2018). Fun Math With E-Book Pembelajaran Matematika Menyenangkan Dengan Penggunaan Buku Digital. Pasuruan: Caremedia Communication.
Hayati, S., Budi, A. S., & Handoko, E. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Fisika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 4, SNF2015-II.
Hidayah, Nurul. (2017). “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV Di MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikaton Pesawaran”. Jurnal TERAMPIL Pendidika dan Pembelajaran Dasar.
Ihsan El Khuluqo dan Istaryatiningtias. (2002). Modul Pembelajaran Manejemen Pengembangan Kurikulum. Palu: CV Feniks Muda Sejahtera.
Lismina. Pengembangan Kurikulum Di Sekolah dan Perguruan Tinggi (Jawa Timur: Uwais Inspirasi Indonesia).
Masnur Muslich, (2017). Pembelajaran Berbasis Komepetensi dan Kontekstual Jakarta: Bumi Aksara
Neng Nenden MuIyaningsih dkk, (2013). Penerapan MediaPembeIajaran DigitaI Book. JPF JurnaI Pendidikan Fisika, V. (1).
Prayitno, (2009), Dasar Teori Praktis Pendidikan, Jakarta: Grasindo.
Rasiman, (2014). Efektivitas Resource-Based Learning Berbantuan Flip Book Maker Dalam Pembelajaran Matematika SMA. JKPM, 1 (2).
Septiani Reviata dkk, (2020). “Analisis Proses Penerapan Kurikulum 2013 di SDN Karang Serang 3”. Pendawa: Jurnal Pendidikan dan Dakwah. Volume 2, No. 1, Januari
Sohibun dan Filza Yulina Ade. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Virtual Class Berbantuan Google Drive. Jurnal Tadris Keguruan dan Ilmu Tarbiyah.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta
Wendha Adha Juliasnyah, Nunuk Suryani, Leo Agung Sutimin, (2016). Matematika dalam Multimedia Flipbook: Kreatifitas Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Siswa, 14, (1)
Wawancara bersama Kepala Sekolah SD Muhammadiyah 14 Palembang
Yuli Wahyuliani, Udin Supriadi, dan Saepul Anwar, (2016). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Flip Book Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Dan Budi Pekerti Di SMA Negeri Bandung, 3, (1)