Implementasi Model Cooperative Learning Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa pada Pembelajaran PPKn

  • Diana Fitri Anggraeni Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Tuban
  • Choirul Anam Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Tuban
  • Winarni Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Tuban
  • Ziana Dhurrotul Ainiyah Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Tuban
Keywords: Student Participation, Teams Games Tournament

Abstract

This study aims to determine the extent of student participation in PPKn learning after using the TGT cooperative learning model. The method used by researchers in this study is descriptive qualitative, so observation, interviews and recording are used as data collection techniques. Data was analyzed through the stages of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study showed an increase in student participation, which was reflected in the active involvement of students in each TGT learning syntax, such as during the presentation of materials in class, group formation, game integration, tournaments, and rewards. This increase in participation was shown through indicators of involvement in asking, answering, expressing opinions, following lessons well, doing assignments which were recorded as increasing in each learning session. The TGT model has been proven to be able to create a fun and competitive learning atmosphere, thereby increasing student learning participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, U. B. A., & Wahyudi. (2024). Implementasi Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Kelas Sekolah Dasar Implementation Of Teams Games Tournament To Improve Primary School Students’ Collaboration Skills. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 14(1), 91.

Aisyah, S. (2022). Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran PKn melalui Metode Team Game Tournament (TGT) pada Siswa Kelas VII-3 SMP Negeri 2 Tembilahan Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9516–9530.

Alim, M. H., & Tirtoni, F. (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Koperatif Tipe Investigasi terhadap Hasil Belajar PKn Siswa Kelas VI SD. Journal of Education Research, 3(4), 1350–1359.

Amrullah, A. Z., & Erianjoni, E. (2019). Fungsi Lain Masjid Raya Sumatera Barat Bagi Remaja Di Kota Padang. Jurnal Perspektif, 2(3), 97. https://doi.org/10.24036/perspektif.v2i3.75

Fazila, N. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Pada Siswa Sekolah Dasar. Journal Of Social Science Research, 3(4), 4437–4446.

Febrianti, D., Salam, M., & Usmanto, H. (2022). UPAYA MENINGKATKAN KREATIVITAS IBELAJAR ISISWA KELAS XI TBSM DI SMK NEGERI 4 KERINCI IPADA IMATA IPELAJARAN PPKN MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY. Civic Education Perspective Journal, 2, 56–70.

Haidha, P. F. N. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BLENDED PADA PELAJARAN PPKN DI MAN 1 MAGETAN SEBAGAI SOLUSI PEMBELAJARAN DI MASA PANDEMI COVID-19. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan., 11(3), 749–762.

Harahap, S. E. (2018). SD Negeri 164525 Tebing Tinggi MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PPKN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN TGT (TEAM GAMES TOURNAMENT) SISWA KELAS 5 SD NEGERI 164525 TEBING TINGGI. Elementary School Journal, 02(8), 102.

Irdianti, P. R., Putu, L., Mahadewi, P., & Widiana, W. (2020). Hubungan Minat Belajar dan Perilaku Empati Terhadap Hasil Belajar PKN. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(3), 459–472.

Kii, O. A., & Dewa, E. (2020). Simulasi Phet Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Komputer Pada Model Pembelajaran Team Games Tournament Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika Mahasiswa. . Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 3(2), 360–367.

Marsudi, K. E. R. (2020). Analisis Isi Buku Siswa Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Sekolah Menengah Atas Kurikulum 2013. Framework Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan .

Moleong, L. J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Nabiila, F. D., Rokhman, M. S., & Zumaro, B. (2024). MENINGKATKAN PARTISIPASI AKTIF SISWA DALAM PEMBELAJARAN DENGAN MODEL PEMBELAJARAN TEAMS GAME TOURNAMENT (TGT). 2(2).

Pambudi, A. A., Siswanto, J., Wakhyudin, H., & Suherni, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran PPkn SDN Sendangmulyo 02 Semarang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 20979–20986.

Pradnyana, I. K. A., Pradnyana, I. M. A., & Suyasa, P. W. A. (2020). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PPKN UNTUK SISWA TUNAGRAHITA DENGAN KONSEP GAMIFIKASI. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(2), 166–176.

Rahmatiani, L. (2020). Prosiding Seminar Nasional Kewarganegaraan Pendidikan kewarganegaraan sebagai pembentuk karakter bangsa.

Sulistyo, E. B., Mediatati, N., Universitas, P.-F., & Wacana, K. S. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran PPKn melalui Model Pembelajaran Kooperatif TGT (Team Game Tournaments). Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(2), 235.

Thalita, A. rachma, Dyas Fitriyani, A., & Nuryani, P. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TGT UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA KELAS IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11, 147–156.

Zulfikar, M. L., & Budiana, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa. TEGAR: Journal of Teaching Physical Education in Elementary School, 2(2), 86. https://doi.org/10.17509/tegar.v2i2.15080.

Published
2025-04-22
How to Cite
Fitri Anggraeni, D., Anam, C., Winarni, & Dhurrotul Ainiyah, Z. (2025). Implementasi Model Cooperative Learning Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa pada Pembelajaran PPKn. IBTIDA’, 6(1), 74-84. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v6i1.982