Metode Storytelling pada Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an Anak Usia Madrasah Ibtidaiyah
Abstract
Effective learning methods play a crucial role in enhancing children's interest and ability to memorize the Qur'an. This study aims to explore the use of the storytelling method in Qur'an memorization (tahfidz) learning for Madrasah Ibtidaiyah-aged children. Storytelling was chosen because it creates a joyful learning atmosphere while stimulating children's imagination and memory. This research adopts a descriptive qualitative approach with observation, interviews, and documentation as data collection techniques. The findings show that the storytelling method successfully increases children's active engagement in the tahfidz learning process. By incorporating stories containing Qur'anic values and narratives of the prophets, children find it easier to understand and memorize Qur'anic verses. Additionally, this method is effective in instilling noble character traits in children. In conclusion, storytelling is a relevant and innovative strategy to boost motivation and Qur'an memorization achievements among Madrasah Ibtidaiyah-aged children
Downloads
References
Akhmar, Isna Amalia, Hana Lestari, And Zulfikar Ismail. 2021. “Metode Efektif Menghafal Al-Qur’an Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah:” El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat 1(1): 1–20.
Alfatani, I A, Z Fajri, And U A Faradini. 2023. “Strategi Pembelajaran Active Learning Dalam Meningkatkan Kemempuan Membaca Al Qur’an Pada Anak Usia Dini.” Raudhah Proud To Be … 8: 685–95. Http://Ejournal.Stit-Ru.Ac.Id/Index.Php/Raudhah/Article/View/400%0ahttps://Ejournal.Stit-Ru.Ac.Id/Index.Php/Raudhah/Article/Download/400/212.
An, Hafalan Al- Q U R, Muhammad Zakir Husain, And Ahmad Baha. 2024. “Peran Neurosains Dalam Peningkatan Teknik Hafalan Al- Qur’an Nurbazilah Sakynah Tahir.” 20(2).
Batubara, Lenni Fatimah, Rini Agustini, And Jumaita Nopriani Lubis. 2023. “Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Melalui Metode Cerita.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 7(5): 5961–72.
Boty, Middya, Ines Tasya Jadidah, And Metode Cerita. 2024. “Abstrak Pendahuluan Pendidikan Merupakan Hal Yang Penting Dalam Kehidupan Manusia , Dengan Pendidikan Maka Manusia Dapat Mengembangkan Potensi-Potensi Yang Terdapat Dalam Dirinya . Pendidikan Itu Penting Artinya , Tanpa Pendidikan Manusia Tidak Akan Jauh .” 05(02): 186–203.
Chusniyah, Atin, And Imam Makruf. 2024. “Manajemen Kurikulum Tahfidz Al-Qur’an Di Kuttab Al Faruq Sukoharjo.” Islamika 6(1): 381–96.
Faoziah, Niswatin Et Al. 2024. “Navigating The Implementation And Challenges Of Local Content Curriculum For Religious Education Siti Anisatun Nafi ’ Ah.” 7(2): 125–50.
Hanifah Khoirunnisa, Mukromin Mukromin, And Chairani Astina. 2024. “Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Spiritual Dan Sosial Dalam Kegiatan Tahfidzul Qur’an Di Pptq Al-Munawwar Temanggung.” Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam 2(4): 109–20.
Lisa, Suharsono & Maftuhah, D I Madrasah. 2025. “Strategi Efektif Untuk Mencegah Bullying Abstrak Abstract Era Revolusi Industri 4 . 0 Membuat Segalanya Menjadi Serba Cepat Dengan Bantuan Teknologi- Teknologi Yang Ada , Begitu Juga Dengan Perkembangan Media Sosial . Media Sosial Kerap Menyuguhkan Penggu.” 06(01): 27–40.
Konsep, Implementasi, T A Dib, T A Lim, And D A N Tarbiah. 2024. “Peradaban ( Cholifah & Faelasup , 2024 ). Dalam Berbagai Peradaban , Pendidikan Menjadi Pilar Dalam Pola Pendidikannya Yaitu Ta ’ Dib , Ta ’ Lim , Dan Tarbiyah , Dan Tazkiyah ( Syah , 2017 ) Peneliti Berbasis Madrasah Serambi Mekkah Padang Panjang , Karen.” 5(6): 7782–90.
Mubarak, A. Faizul, Fathor Rozi, And Moh. Husin. 2022. “Penggunaan Metode Storytelling Dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa.” Ar-Riayah : Jurnal Pendidikan Dasar 6(2): 183.
Muhammad, Ibrahim Aji, And Bela Farah Aisya. 2023. “Jiqta: Jurnal Ilmu Al- Qur’an Dan Tafsir.” Jiqta: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir 2(2): 127–37.
Putri, Nur Amalia, And Fatkhur Rohman. 2024. “Evaluasi Dampak Program Literasi Al- Qur ’ An Terhadap Penguatan Karakter Religius Siswa Sekolah Menengah Pertama.” Jurnal Educatio (Jurnal Pendidikan Indonesia) 10(1): 766–78.
Rahmad, And Syamsul Hadi. 2024. “Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Target Hafalan Al Quran Pada Program Tahfidz Di Perguruan Tinggi Islam.” Didaktika: Jurnal Kependidikan 13(1): 1115–32.
Rifqatul Husna, And Muflihatul Maqfiroh. 2024. “Pendampingan Implementasi Fun Learning Al-Qur’an Dalam 3t (Tahsin, Tahfiz, Tafsir) Di Pondok Pesantren Fatahillah Ibnu Nizar Gending Probolinggo.” Khidmatuna: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 4(2): 143–57.
Safira, Dina, And Arsan Shanie. 2022. “Implementasi Pembelajaran Bilingual Pada Siswa Kelas 1 Madrasah Ibtidaiyah Al-Mustafa Semarang.” Bada’a: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 4(1): 1–13. Https://Www.Jurnal.Iaihnwpancor.Ac.Id/Index.Php/Badaa/Article/View/553.
Sanusi, Ahmad. 2023. “Quran-Based Early Childhood Education Management Education Plays An Important Role In Human Life . Education Is A Collective Effort For The Liberation Of Man From His Powerlessness And For The Realization Of His Potential As A Creature Of God . Article 1 .”
Yugo, Tri, Dedih Surana, Giantomi Muhammad, And Muhamad Imam. 2025. “Al-Adzka : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah The Transformation Of Qur ’ An Literacy Through The Tahfidz Method : An Experimental Study On Elementary School Students.” 15(1): 17–36.