Strategi Efektif untuk Mencegah Bullying di Madrasah Ibtidaiyah

  • Lisa Fadiyah Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Muhammadiyah Paciran
  • Suharsono Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Muhammadiyah Paciran
  • Maftuhah Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Muhammadiyah Paciran
Keywords: Bullying, elementary islamic school, bullying prevention

Abstract

Bullying is a common issue among children and can negatively impact their mental health and academic performance, including in Islamic elementary schools (madrasah ibtida’iyah). This study aimed to identify effective strategies for preventing bullying in madrasah by incorporating Islamic values. A systematic literature review was conducted on relevant studies published between 2020 and 2025, using a qualitative descriptive approach. The collected data were analyzed using PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses). The findings indicate that instilling Islamic values such as honesty, tolerance, compassion, and social awareness plays a crucial role in shaping students' character, fostering mutual respect, and developing empathy. Religious activities in schools, such as reading the Qur’an, performing congregational prayers, and learning Islamic ethics, serve as essential means to reinforce these values in daily life. Additionally, teachers’ roles as role models and collaboration with parents are key factors in creating a safe and harmonious school environment. Therefore, strategies based on Islamic values have the potential to reduce bullying in madrasah ibtida’iyah and promote a positive and supportive learning environment for students’ character development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amnda, V., Wulandari, S., Wulandari, S., Nabila Syah, S., Andi Restari, Y., Atikah, S., Engkizar, E., Anwar, F., & Arifin, Z. (2020). Bentuk Dan Dampak Perilaku Bullying Terhadap Peserta Didik. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 5(1), 19–32.

Anggraeni, N., Sumarna, E., & Budiyanti, N. (2024). STRATEGI GURU DALAM MEMBINA AKHLAK MULIA PADA SISWA DI SEKOLAH. Thawalib | Jurnal Kependidikan Islam, 5(2), 295–310.

Azizah, N. N., Putri Felita Listiani, Anggita Dedek Eka Fatmala, Fathurahman, Mechy Khaerima, & Muhardila Fauziah. (2024). Perilaku Bullying Pada Anak Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Pendidikan, 3(1), 38–47.

Danuwara, P., & Maghribi, H. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Pencegahan Fenomena Bullying Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Darma Agung, 32(2), 652–664.

Hadiutama, D., & Laurens, S. (2024). Evaluasi Implementasi Artificial Intelligence dalam Sistem Pengaduan Masyarakat : Analisis Efisiensi dan Kepuasan Pengguna. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 7(12), 14334–14341.

Indonesia. (1945). Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945, Pasal 28B Ayat (2).

JR, S. S. Z., Muhdar, S., & Rahman, N. (2024). Peran Guru Membimbing Siswa Sekolah Dasar dalam Pembentukan Etika dan Moral Guna Mencegah Terjadinya Kekerasan Bullying. 4, 108–117.

M. Hafiz Alfiandi, Rendy Ardiansyah, M.Fahri, Putri Nabila, & Afrahul Fadhila Daulay. (2024). Perbedaan Orientasi Pendidikan Islam Dengan Pendidikan Non-Islam. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(1), 213–220.

Maelani, Aldiansyah, R., & Wahyudi, I. (2024). PERAN PENDIDIKAN ISLAM DALAM MENANAMKAN ETIKA DAN MORAL SEBAGAI SOLUSI MENGATASI BULLYING DILINGKUNGAN PENDIDIKAN. 7(3), 8445–8450.

Mahfud, A., Prasetiya, B., & Santoso, S. A. (2022). Peran Pondok Pesantren Dalam Pembentukan Karakter Religius Anak Di Desa Mranggonlawang. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 19–28.

Maisah, S. (2020). Bullying dalam Prespektif Pendidikan Islam. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 147–163.

Miterianifa, M., & Mawarni, M. F. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Literasi Lingkungan dalam Meningkatkan Pengetahuan dan Kesadaran Lingkungan. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 7(1), 68–73.

Musyaffa, A. ., Windari, & Wahyuningtyas, I. P. (2024). PERAN GURU DALAM PEMBENTUKAN AKHLAKUL MAHMUDAH. IBTIDA’: Media Komunikasi Hasil Penelitian Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 05(02), 144–159.

Norlita, D., Nageta, P. W., Faradhila, S. A., Aryanti, M. P., Fakhriyah, F., & Ismayam. A, E. A. (2023). Systematic Literature Review (Slr) : Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 2(1), 209–219.

Ramadhanti, R., & Hidayat, M. T. (2022). Strategi Guru dalam Mengatasi Perilaku Bullying Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4566–4573.

Riskiyah, I., & Muzammil. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pendidikan Pesantren Di Pondok Pesantren Nurul Qur’an Karanganyar Paiton Probolinggo. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 25–39.

Rizqi, S. A., Salsabila, S., Hafiansyah, M. B., & Rosyidi, M. (2024). Strategi Islam dalam Pencegahan Bullying Anak-Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(4), 15.

Seftiani, A. S., & Fuad, A. F. N. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Mencegah Perilaku Bullying Pada Peserta didik di SD Islam Al-Mu’min. Attractive : Innovative Education Journal, 6(1).

Sholeh, M. I. (2023). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI KEISLAMAN DALAM PROGRAM ANTI-BULLYING DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Kajian Komunikasi, 01(02), 62–85.

Sofyan, F. A., Wulandari, C. A., Liza, L. L., Purnama, L., Wulandari, R., & Maharani, N. (2022). Bentuk Bullying Dan Cara Mengatasi Masalah Bullying Di Sekolah Dasar. Jurnal Multidisipliner Kapalamada, 1(04), 496–504.

Tihul, I. (2024). Menelaah Qs. Al-Hujurat Ayat 11-12 (Upaya Menyelamatkan Diri dari Menggunjing dan Fitnah Menjelang Pilpres 2024). Media Informasi Dan Komunikasi Ilmiah, 5(2), 82–93.

Wahani, E. T., Isroini, S. P., & Setyawan, A. (2022). PENGARUH BULLYING TERHADAP KESEHATAN MENTAL REMAJA. Jurnal Ilmiah Global Education.

Wahidiyani, O. C., Rulyansyah, A., & Akhwani, A. (2024). Peran Guru dalam Pendampingan Peserta Didik untuk Mewujudkan Sekolah Bebas Bullying di SD. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 1044–1053.

Wahyudi, & Soliha, I. A. (2024). Tanggung Jawab Guru kepada Perilaku Bullying dalam Pembentukan Moral dan Spiritual di Madrasah Ibtidaiyah. CJPE: Cokroaminoto Juornal of Primary Education, 7(2), 744–757.

Widyaningtyas, R., & Rochman Hadi Mustofa. (2023). Implementasi Kebijakan Anti-Bullying Sekolah Adipangastuti di SMAN 1 Surakarta. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(01), 533–548.

Yurna, Latifah, A., Jamil, N., Fajarwati, D., & Ruslandi, U. (2023). Strategi Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Dalam Upaya Pencegahan Tindak Perundungan di SDS IT YASPIDA Kecamatan Kadudampit. Jurnal Pendidikan West Science, 01(09), 597–609.

Zulkarnaen, Wiyono, D. F., & Sa’adah, F. (2023). Penguatan Karakter Religius Siswa Dalam Mencegah Perilaku Bullying Di Sma Islam Malang. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 8(4), 320–329.

Published
2025-03-06
How to Cite
Fadiyah, L., Suharsono, & Maftuhah. (2025). Strategi Efektif untuk Mencegah Bullying di Madrasah Ibtidaiyah. IBTIDA’, 6(1), 27-40. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v6i2.959