Pengaruh Penggunaan Metode MIM-MEM (Mimicry Memorization) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Bahasa Arab

  • Resa Aulia Hasanah Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Qurrota A’yun
  • Hilman Jaelani Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Qurrota A’yun
  • Rinita Rosalinda Dewi Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Qurrota A’yun
Keywords: Arabic, Learning Outcomes, Mimicry memorization Method

Abstract

This research is motivated by the difficulties of understanding and learning Arabic experienced by most grade III students. Therefore, the purpose of this study is to evaluate how Mim-mem (mimicry memorization) can help students learn Arabic better. To determine the influence of an action on the results of the study, a quantitative approach with a quasi-experimental design was used. The entire population of grade III students of MI Nurul Falah totaling 24 people was taken as a sample for this study using the saturated sampling method. These samples are then divided into experimental classes and control classes. The data collection method in this study is through pretest and posttest. Furthermore, the data were analyzed using the SPSS 23 program, which included descriptive statistics, normality, homogeneity, and independent sample t-test. This study shows that the Mim-M em method is effective in improving a more active classroom atmosphere and significantly improving the Arabic learning outcomes of grade III students. There was a substantial increase in average scores, namely from 29.5 in the pretest to 89.5 in the posttest. Meanwhile, the group taught by the expository method experienced a much smaller increase, from 26 to 56. The significant influence of the Mim-mem method on learning outcomes was shown by statistical analysis with an independent sample t-test (sig. (2-tailed) = 0.000 < 0.05). This shows that students who use the Mim-mem method learn better than students who use the expository method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, S., & Wijaya, M. (2018). Metode Mimicry-Memorization (Metode Mim-mem) dalam Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Siswa di Madrasah. Palapa, 6(1), 90-110.

Aisa, A., & Fikrotin, V. (2022). Metode Mim-Mem dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Lahjah, 5(1), 14-18.

Albantani, A. M. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah: sebuah gagasan inovatif. Attadib: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 160-173.

Aminah, S. N. (2020). Metode Pembelajaran Bahasa Arab. In International Conference of Students on Arabic Language (Vol. 4, pp. 159-169).

Arif, M. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 9(1), 1-15.

Arsyad, M. H. (2019). Metode Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Pendekatan Komunikatif untuk Meningkatkan Kemahiran Berbahasa. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 7(1), 13-30.

Aziza, L. F., & Muliansyah, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Arab dengan Pendekatan Komprehensif. El-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA, 19(1), 56-71.

Isnaini, N., & Huda, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Berbasis Game My Happy Route Untuk Siswa Kelas Viii Mtsn 10 Sleman. Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaan, 3(1), 1-14.

Kudsiyah, K., Mauludiyah, L., & Murdiono, M. (2021). Video Lirik Bahasa Arab untuk Meningkatkan Pemahaman Kosakata Bahasa Arab Siswa. Ta'lim al-'Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Linguistik, 5(1), 52-60.

Kurniawan, E., Nizzam, M., Fatikh, M. A., & Rofiq, M. H. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Kosakata Bahasa Inggris Siswa Kelas II MI Dwi Dasa Warsa. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 27-38.

Lestari, S. A. (2023). Fa'aliyah Thariqah al-Muhaakah Wa al-Istidzhar (mimicry memorization) Li Ta'lim Maharah al-Qira'ah al-Jahriyah Lada Talamidz Madrasah Jami'yyatul Khair al-Ibtidaiyyah al-Islamiyyah Ciputat (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Mahliatussikah, H. (2018). Bermain, cerita, dan menyanyi (BCM) dalam pembelajaran bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 4(4), 57-72.

Mahmudah, N. (2024). Efektivitas Strategi Ta’bir Mushawwar dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah. IBTIDA', 5(2), 217-228.

Ramadhani, R., & Bina, N. S. (2021). Statistika Penelitian Pendidikan: Analisis Perhitungan Matematis dan Aplikasi SPSS. Prenada Media.

Riska, K. (2022). Analisis Metode Mim-mem dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Marasah Tsanawiyah Negeri 4 Tanjung Jabung Timur (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Rohman, S. (2015). Pengaruh Latihan Lompat Tali dengan Metode Latihan Interval Terhadap Kelincahan. Jurnal kesehatan olahraga, 3(2), 207-214.

Rosyadi, A, A, P. (2018). STATISTIKA PENDIDIKAN. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Sari, M., & Nucifera, P. (2023). Keefektifan Penggunaan Metode Pembelajaran Ekspositori dan Inkuiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Teks Cerita. Hortatori: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 70-78.

Solkan, A. (2021). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Siswa MI Miftahul Falah Jakenan Pati. Edulab: Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 5(2), 183-196.

Yul, W., & Andrian, R. (2022). Penerapan Metode Bernyanyi dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. El-Fata: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 2(02), 95-1

Published
2025-04-21
How to Cite
Aulia Hasanah, R., Jaelani, H., & Rosalinda Dewi, R. (2025). Pengaruh Penggunaan Metode MIM-MEM (Mimicry Memorization) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Bahasa Arab . IBTIDA’, 6(1), 49-63. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v6i1.950