Kosakata dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Arab: Analisis Peranan Bagi Pelajar Tingkat Pemula

  • Anisah Isnaini Institut Agama Islam Miftahul Ulum Pamekasan Indonesia
Keywords: Role, Vocabulary, Speaking Skills, Arabic Language Learners, Beginner Level

Abstract

This research aims to analyze the role of vocabulary in Arabic speaking skills for beginners. The study employs a qualitative approach with a literature review method focusing on scholarly literature addressing the topic. Data sources include scholarly literature such as reference books and published journal articles. Content analysis is used for data analysis. The research results indicate that knowing and mastering vocabulary plays a crucial role in helping and enriching the communication of ideas. For beginners, a rich and adequate vocabulary enables students to express ideas and communicate effectively. Furthermore, students with a broad vocabulary feel more confident and fluent in speaking across various contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaliyah. (2019). Pendidikan humanis dan religius dalam keberagamaan dan kebangsaan bagi generasi milenial. “Harmonisasi Keberagaman Dan Kebangsaan Bagi Generasi Milenial, Lembaga Kajian Keagamaan.”

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Hendri, M. (2017). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 3(2). https://doi.org/10.24014/potensia.v3i2.3929

Hotimah, E. (2010). Penggunaan Media Flashcard Dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Kelas II MI Ar-Rochman Samarang Garut. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 4(1).

Jabir, M., & Moh. Diran. (2020). Peran Pembelajaran Maḥfuẓāt Dalam Pengayaan Kosakata Bahasa Arab Di Ma Al-Khairaat Pelawa Kab. Parigi Moutong. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2). https://doi.org/10.24239/albariq.v1i2.7

Minatullah. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa Melalui Penerapan Metode Komunikatif (Studi Kasus Di Sdi Surya Buana Malang). Africa’s Potential for the Ecological Intensification of Agriculture, 53(9).

Nalole, D. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbicara (Maharah al-Kalam) Melalui Metode Muhadatsah dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Al Minhaj, 1(1).

Nisa’, Rofiatun. (2019). Internalisasi Pendidikan Karakter dalam Gerakan Literasi Berbasis Kearifan Lokal. Cendekia, 11(1), 11-18. https://doi.org/10.37850/cendekia.v11i1.89

Puspitasari, W. D. (2015). Metode Pembelajaran Bermain Peran Dalam Meningkatkan Kemampuan Ekspresif Drama Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Cakrawala Pendas, 1(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v1i1.347

Rambe, A. M., Sumadi, T., & Meilani, R. S. M. (2021). Peranan Storytelling dalam Pengembangan Kemampuan Berbicara pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1121

Siska, Y. (2011). Penerapan metode bermain peran (Role Playing) dalam meningkatkan keterampilan sosial dan keterampilan berbicara anak usia dini. Pdfs.Semanticscholar.Org, 1(1).

Unsi, B. T. (2014). Media Gambar dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab. Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, 2(1). https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v2i1.18

Wulan, R. (2013). Peranan Inteligensi, Penguasaan Kosakata, Sikap, dan Minat terhadap Kemampuan Membaca pada Anak. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 14(2).

Published
2022-11-16
How to Cite
Isnaini, A. (2022). Kosakata dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Arab: Analisis Peranan Bagi Pelajar Tingkat Pemula. IBTIDA’, 3(02), 232-240. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v3i02.611