Pengaruh Model Example Non Example Berbantukan Media Powtoon terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD

  • Mellynia Dwi Nursafiri Universitas PGRI Madiun
  • Naniek Kusumawati Universitas PGRI Madiun
  • Raras Setyo Retno Universitas PGRI Madiun
Keywords: Example non example, Mathematics learning outcomes, Powtoon

Abstract

This study aims to determine the effect of the Example Non Example model with the help of Powtoon media on the mathematics learning outcomes of fourth-grade students at SDN 01 Taman. This type of research is experimental quantitative research. This research method Experiment Design with Pretest-Posttest Control Group Design. This study took two classes as samples: class IV A as the experimental class and class IV B as the control class. Sampling using Simple Random Sampling. The technique of collecting data on mathematics learning outcomes uses interviews, observations, tests and documentation. From the data analysis using the t test, it is known that ttable = 2.069 for 5% with dk = 25, if tcount = 5.784 > ttable = 2.069 then H0 is rejected and H1 is accepted. Thus it can be said that the influence of the Example Non Example model with the help of Powtoon media affects the mathematics learning outcomes of fourth-grade students at SDN 01 Taman

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Pt Rineka Cipta.

Ariyanto, R., Kantun, S., & Sukidin, S. (2018). Penggunaan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Pelaku-Pelaku Ekonomi Dalam Sistem Perekonomian Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(1), 122.

Fitriani & Nurjanah. (2019). Peranan E-Learning Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Menengah Pertama (SMP). Journal on Pedagogical Mathematics, 1(2), 102–110.

Fitriyani, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio-Visual Powtoon Tentang Konsep Diri Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 104-114.

Habibah, S. (2016). Penggunaan Model Pembelajaran Examples Non Examples Terhadap Ketuntasan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Tokoh-Tokoh Pergerakan Nasional Kelas V Sdn 70 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 3(4), 54–64.

Hadi, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Examples Non Examples Pada Materi Kelompok Sosial Dalam Upaya Peningkatan Partisipasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Di SMAN 2 Banjar. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 15(2), 63–73.

Kadir, Abdul. (2015). Menyusun Dan Menganalisis Tes Hasil Belajar. Jurnal Al-Ta’dib, 8(2), 70–81.

Kurniati, B. I., Ahmad, H. J., & Rahmawati, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Smp Negeri 3 Batanghari. JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 23–30.

Kurniawati, N., & Trisnawati, N. (2021). Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Examples Non Examples Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Dasar Tata Ruang Kantor ( Studi pada Siswa Kelas X OTKP SMK Pawiyatan Surabaya ). Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9, 260–269.

Lestiawan, F., & Johan, A. B. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Example Nonexample Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Dasar-Dasar Pemesinan. Taman Vokasi, 6(1), 98.

Mediatati, N. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Menggunakan Model Pembelajaran Examples Non Examples pada Siswa Kelas VIIIE SMP Negeri 6 Salatiga. Journal of Education Research and Evaluation, 1(2), 100-105.

Nopriana, T. (2015). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Berbantuan Bahan Manipulatif Terhadap Motivasi Belajar Matematika. FIBONACCI Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 1(2), 80–94.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematik Dalam Pembelajaran Matematika. Mes: Journal Of Matematics Education And Science2, 2(1), 58–67.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanti, Y. (2020). Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Media Berhitung Di Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(3), 435–448.

Suyanti, P., Hanifah, N., & Sunarya, D, T. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Examples No Examplespada Materi Tokoh-Tokoh Sejarah Untuk Meningkatakan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Gunungsari Putri. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2021–2030.

Yulia, D., & Ervinalisa, N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa IIS Kelas X Di SMA Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. Historia: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 2(1),15–24.

Published
2022-11-03
How to Cite
Nursafiri, M. D., Kusumawati, N., & Retno, R. S. (2022). Pengaruh Model Example Non Example Berbantukan Media Powtoon terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD. IBTIDA’, 3(02), 120-129. https://doi.org/10.37850/ibtida.v3i02.321