Integration of Religious Tolerance in Fiqh Learning Outcomes in The Merdeka Curriculum at Madrasah
Abstract
This article aims to describe the characteristics, objectives of fiqh and integration of tolerance in the Learning Outcomes (CP) of the Fiqh Subject in the Madrasah Merdeka Curriculum. This qualitative research applies a descriptive method, data obtained from library materials using content analysis to conclude. The results of the study concluded that the characteristics of fiqh in madrasas basically contain regulations on the relationship between Muslims and Allah SWT, between fellow humans, and between humans and the environment. The objective of the fiqh subject is to make students able to practice Islamic law in a plural society. The integration of tolerance in the CP of the fiqh subject at the Madrasah Ibtidaiyah level includes: Tolerance in the implementation of fiqh worship, and rukhsah worship. The Madrasah Tsanawiah level includes: Tolerance of ikhtilaf worship and justice of muamalah. The Madrasah Aliyah level includes: Tolerance of ikhtilaf-fiqh, respecting differences in fiqh thinking, and acceptance of fiqh law and positive law.
Downloads
References
Abidin, A. Z. (2021). Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Permendikbud No. 37 Tahun 2018. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(5), 729–736. https://doi.org/10.47387/jira.v2i5.135
Adawiah, R., Khasyi’in, N., & Hafidzi, A. (2021). Strategi Antisipasi Gerakan Fanatisme Mazhab Melalui Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Di Uin Antasari Banjarmasin. Al-Banjari : Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 20(2), 241–264. https://doi.org/10.18592/al-banjari.v20i2.64
Al-Munawar, Said Agil, (2003). Fiqih Hubungan Antar Agama. Jakarta:Ciputat Press.
Anwar, C. (2018). Islam Dan Kebhinekaan di Indonesia: Peran Agama Dalam Merawat Perbedaan. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 4(2), 1-16. https://doi.org/10.31332/zjpi.v4i2.1074
Apipuddin. (2020). Pendidikan Agama Islam dan Multikulturalisme. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7, (3). 213-220. http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v7i3.8156
Aziz, A. A., Masykhur, A., Anam, A. K., Muhtarom, A., Masudi, I., & Duryat, M. (2019). Implementasi Moderasi Beragama dalam Pendidikan Islam. Kelompok Kerja Implementasi Moderasi Beragama Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama Republik Indonesia.
Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI. (2019). Moderasi Beragama. Kementerian Agama RI.
Bahraen, S. (2023). Konsep Nilai Moderasi Beragama Pada Buku Digital Madrasah Tsanawiyah: Analisis Buku Fiqih Kelas VIII. El-Hikmah: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 17 (1), 35-42. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v17i1.7176.
Bakry, M. (2014). Pengembangan Karakter Toleran dalam Problematika Ikhtilaf Mazhab Fikih. Al-Ulum, 14(1), 171–188. https://www.journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/au/article/view/234/193
Citra Ayu Rahmawati, Farihatu Sa’adah, Muhammad Faishal Nawwaf, Nandita Rizkina Azzahra, Sahrul Mubarok, Dadi Mulyadi Nugraha, Yadi Ruyadi Toleransi Beragama Di Perguruan Tinggi, Jurnal Toleransi, Media Komunikasi Umat Beragama. 15, (1), http://dx.doi.org/10.24014/trs.v15i1.24507
Dirjen Pendis Kemenag RI, (2024). Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam Nomor 3302 Tahun 2024 Tentang Capaian Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Bahasa Arab Kurikulum Merdeka Pada Madrasah
Haerullah, & Mulyanto Abdullah Khoir. (2025). Pembentukan Nilai-Nilai Toleransi dengan Pembelajaran Kitab Bidayatul Mujtahid wa Nihayatul Muqtashid. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1), 295-308. https://doi.org/10.58230/27454312.1512
Hilmin, H. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Kurikulum Merdeka Belajar Pendidikan Agama Islam. Muaddib: Islamic Education Journal, 7(1), 37 -45. https://doi.org/10.19109/muaddib.v7i1.24478
Jamhuri, J., & Tanjung, D. (2025). Pemikiran Jamaluddin Athiyah dan Moderasi Fikih: Menyikapi Tantangan Keagamaan di Era Modern di Indonesia. Wathan: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(1), 154-167. https://doi.org/10.71153/wathan.v2i1.231
Kemenag RI. (2022). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin. Jakarta: Kementerian Agama Republik Indonesia.
Laelatul Nuroh, dan Ade Ismatullah. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII di Madrasah Tsanawiyah. Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan. 2. (2). 221-238 https://doi.org/10.70287/epistemic.v2i2.204
M. Taufiq. (2021). Konsep dan Sumber Hukum: Analisis Perbandingan Sistem Hukum Islam dan Sistem Hukum Positif. Istidlal: Jurnal Ekonomi Dan Hukum Islam, 5(2), 87-98. https://doi.org/10.35316/istidlal.v5i2.348
Mega Selvi Maharani, (2023), Moderasi Beragama Pada Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Madrasah. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam. 8, (1), 51-66, https://doi.org/10.29240/belajea.v8i1.6436
Mendikbudristek. (2024). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2024 Tentang Kurikulum Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah
Muhammad Zainal Abidin, (2024), Nilai Multikulturalisme Fikih Kebangsaan Ma’had Aly Lirboyo Kediri. Proceeding 1st International Conference on Pesantren and Islamic Studies. 1, (01); 195-212. Available online at http://jurnal.staiannawawi.com/index.php/
Mulyana. (2020). Tantangan Pendidikan Multikultural di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Sosial, 2(3), 531–535. Retrieved from https://jurnal.ittc.web.id/index.php/jkis/article/view/2267
Nawawi, H. H. (2019). Metode Penelitian Bidang Sosial. Gadjah Mada University Press.
Nisa, R., Rohmah, A. N., & Amar, A. (2024). Pendampingan Penyusunan Kurikulum Operasional Madrasah untuk Persiapan Implementasi Kurikulum Merdeka di Madrasah Ibtidaiyah Kabupaten Lamongan. Taawun, 4(02), 390-400. https://doi.org/10.37850/taawun.v4i02.758
Nuha, et. al, Religion Teachers’ Strategies to Internalize Tolerance Values at Catholic and Islamic Schools in Bajawa Nusa Tenggara Timur. Jurnal Pendidikan Agama Islam. 18, (2), https://doi.org/10.14421/jpai.2021.182-05
Rayfan Ade Maulani, Ismatul Maula, Meutya Vianda Sari, Bakti Fatwa Anbiya, Penguatan Nilai-Nilai Toleransi Beragama Melalui Kegiatan Peace Camp. Jurnal Riset Agama. 4, (2); 125-136. https://doi.org/10.15575/jra.v4i2.34718
Rifqi, S., Putra, J. M., Ahmad, A. T., Widayanthi, D. G. C., Abdullah, G., Sunardi, S., & Syathroh, I. L. (2024). Pendidikan Yang Menginspirasi: Mengasah Potensi Individu. Yayasan Literasi Sains Indonesia
Syeikh, A. K. (2020). Potret Ukhuwah Islamiyah Dalam Al-Qur’an: Upaya Merajutnya Dalam Kehidupan Umat Islam. Jurnal Ilmiah Al-Mu’ashirah, 16(2), 176. https://doi.org/10.22373/jim.v16i2.6567
Ulfatul Chasanah, Ahmad Marzuki, Askhabul Kirom. Analisis Capaian Pembelajaran Kurikulum Merdeka Dalam Mengembangkan Materi Pembelajaran PAI Budi Pekerti Berbasis Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural. Journal Multicultural of Islamic Education 8(1); 39-53. https://doi.org/10.35891/ims.v8i1.5937
Yunus, M. (2017). Implementasi Nilai-Nilai Toleransi Beragama pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2), 166-187. https://doi.org/10.35905/alishlah.v15i2.566
Zainuddin, Sapiuddin Shidiq, Abdul Ghofur (2021), Urgensi Pembelajaran Usul Fikih Dalam Menanamkan Sikap Moderat Siswa. Qiro’ah: Jurnal Pendidikan Agama Islam. 11, (1); 2085-0115 https://doi.org/10.33511/qiroah.v11n1.16-38
Zuhdi, M., & Faisal. (2019). Sikap dan Etika dalam Menghadapi Ikhtilaf Pendapat Mazhab Fiqih. Al-Qadha, 6(2), 12–20. https://doi.org/10.32505/qadha.v6i2.1329.
Zuhroh, K., & Sholikhudin, M. A. (2019). Nilai-Nilai Toleransi antar Sesama dan antar Umat Beragama. Journal Multicultural of Islamic Education, 3(1), 41–55. https://doi.org/10.35891/ims.v3i1.1730