The Effect of Time Management Discipline on The Academic Stress Level of PAI Students in Completing Assignments

  • Nagiya Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Egidia Safitri Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Wahyu Saputra Institut Agama Islam Negeri Kerinci
Keywords: Discipline, Time Management, Academic Stress

Abstract

This study examines whether time management discipline affects the level of academic stress among PAI students at IAIN Kerinci. Employing a quantitative method with a descriptive correlational approach, the research involves 55 students selected through simple random sampling. Data were collected using a closed-ended questionnaire comprising a time management scale and an academic stress scale, then analyzed using simple linear regression. The results indicate a significance value greater than 0.05, suggesting no significant influence of time management discipline on academic stress levels. These findings contribute to the literature by demonstrating that time management is not a primary factor in determining students' stress levels, differing from some previous studies that identified a positive relationship between the two. Practically, the results provide insights for educators and policymakers to consider other factors that may have a more substantial impact on academic stress. This study opens avenues for further research with broader approaches, different methodologies, or additional variables to gain a deeper understanding of this phenomenon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, D. (2024). Time Freedom. Darmawan Aji.

Asmariani, A. (2018). Hubungan Manajemen Waktu Terhadap Hasil Belajar. Al-Afkar : Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 67–88. https://doi.org/10.32520/al-afkar.v6i2.237

Atalia, L., Ryzar, I. A., Faiz, M., & Syukri, T. R. (2025). Stres Akademik Mahasiswa Program Studi Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi ( STIE ) Pembangunan Tanjungpinang yang Mengikuti Merdeka Belajar Kampus Merdeka ( MBKM ) Tahun 2024. 4(3), 4916–4924.

Atmaja, S. N. C. W., Oktavianna, R., Saputri, S. W., Purwatiningsih, P., & Benarda, B. (2021). Time Management untuk Hidup Lebih Efisien dan Efektif. KUAT : Keuangan Umum Dan Akuntansi Terapan, 3(1), 60–63. https://doi.org/10.31092/kuat.v3i1.1165

Avianti, D., Setiawati, O. R., Lutfianawati, D., & Putri, A. M. (2021). Hubungan Efikasi Diri Dengan Stres Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Malahayati Program Studi Pendidikan Dokter. PSYCHE: Jurnal Psikologi, 3(1), 83–93. https://doi.org/10.36269/psyche.v3i1.283

Ayu, I. G., Safitri, W., & Nopiyani, P. E. (2024). Pengaruh Manajemen Waktu, Beban Kerja Dan Lingkungan Kerja Terhadap Stres Akademik Pada Mahasiswa Kuliah Sambil Bekerja (Studi Kasus Pada Mahasiswa Reguler Sore Stie Satya Dharma). INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(1), 4519–4532. https://j-innovative.org/index.php/Innovative%0APengaruh

Barseli, Mufadhal, I. (2017). Konsep Stres Akademik Konseling dan Pendidikan. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 143–148. https://jurnal.konselingindonesia.com/index.php/jkp/article/viewFile/198/209

Barseli, M., Ahmad, R., & Ifdil, I. (2018). Hubungan stres akademik siswa dengan hasil belajar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 40. https://doi.org/10.29210/120182136

Barseli, M., Ifdil, I., & Nikmarijal, N. (2017). Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 143–148. https://doi.org/10.29210/119800

Bataineh, M. Z. (2013). Academic Stress among Undergraduate Students : The Case of Education Faculty at King Saud University. International Interdisciplinary Journal of Education, 2(1), 82–88. https://doi.org/10.12816/0002919

Carolus Borromeus Mulyatno. (2022). Pentingnya Manajemen Waktu Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.

Erindana, F. U. N., Nashori, H. F., & Tasaufi, M. N. F. (2021). Penyesuaian Diri Dan Stres Akademik Mahasiswa Tahun Pertama. Motiva: Jurnal Psikologi, 4(1), 11. https://doi.org/10.31293/mv.v4i1.5303

Fitrani Dwi Azzahra, M. P. T. A. (2024). Manajemen Waktu : Strategi Untuk Kantor Yang Lebih Efisien Time. Jurnal Manajemen Bisnis Era Digital (JUMABEDI), 1(2), 187–203. https://doi.org/10.61132/jumabedi.v1i2.115

Fuadi, A., Suprapti, F., Pranawukir, I., Islam Negeri Antasari Banjarmasin, U., Yani NoKm, J. A., Bunga, K., Banjarmasin Timur, K., Banjarmasin, K., Selatan, K., Sint, S., Jakarta Selatan, K., Khusus Ibukota Jakarta, D., Agama Islam Nusantara Batanghari, I., Gajah Mada, J., Bulian, M., Hari, B., & Batang Hari, K. (2023). Strategi Konseling Individual Untuk Mengatasi Stres Akademik Pada Mahasiswa. Journal on Education, 06(01), 2987–2995.

Gea, A. A. (2014). Time Management: Menggunakan Waktu Secara Efektif dan Efisien. Humaniora, 5(2), 777. https://doi.org/10.21512/humaniora.v5i2.3133

Harianto. (2024). Manajemen Waktu: Strategi Efektif dalam Menghargai Waktu untuk Kesuksesan Hidup. Smart Global Nusantara.

Hasim, A., & Fathoni, M. K. (2018). Buku Guru Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti SD Kelas 2. In Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud (Vol. 2, Issue 1705045066).

Hatta, M. (2010). Manajemen Waktu dalam Perspektif Islam. Jurnal Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 1, 21–29.

Islam, R., Rahman, M., & Wahra, A. M. (2022). Time Management From An Islamic Perspective: An Exploratory Study. Journal Management From An Islamic Perspective: An Exploratory Study, 5(1), 49–69.

Kurniawati, putri. (2017). Manajamen Konflik dan Stres. In Universitas Nusantara PGRI Kediri (Vol. 01, Issue 112).

Liu, Y., Chen, J., Chen, K., Liu, J., & Wang, W. (2023). The associations between academic stress and depression among college students: A moderated chain mediation model of negative affect, sleep quality, and social support. Acta Psychologica, 239(1), 104014. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.104014

Milasari, E., & Listyaningrum, L. (2023). Strategi Pengelolaan Stress Mahasiswa dalam Peranannya sebagai Mahasiswa Baru Tahun Angkatan 2023. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(02), 344–349. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i02.2875

Mudjijanti, F. (2021). Stres Akademik Mahasiswa Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya Kampus Kota Madiun. Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori Dan Praktik Bimbingan Dan Konseling, 8(2), 19–28. https://doi.org/10.36706/jkk.v8i2.15210

Nurfitriani, T. S., & Setyandari, A. (2022). Solution : Jurnal of Counseling and Personal Development Hubungan Regulasi Diri Dalam Belajar Terhadap Stres Akademik Mahasiswa KMPKS Yogyakarta. Journal of Counseling and Personal Development, 4(1), 1–11.

Oktavia, Wildani Khoiri, Rahmah Fitroh, Hastin Wulandari, F. F. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Stres Akademik. Psyche 165 Journal, 235–239. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v13i2.84

Pranitasari, D., & Khotimah, K. (2021). Analisis Disiplin Kerja Karyawan pada PT. Bont Technologies Nusantara. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 18(01), 22–38. https://doi.org/10.36406/jam.v18i01.375

Ramadhanti, S. A. (2023). Regulasi Emosi dan Hardiness Sebagai Prediktor Stres Akademik Pada Mahasiswa yang Mengerjakan Skripsi. 6, 559–566. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/45220

Raya, U. N., Telaumbanua, K., & Raya, U. N. (2024). Implementasi bimbingan konseling untuk menangani stres akademik berbasis kearifan lokal nias pada mahasiswa. 3(2), 80–96.

Rifqi, S., Putra, J. M., Ahmad, A. T., Widayanthi, D. G. C., Abdullah, G., Sunardi, S., & Syathroh, I. L. (2024). Pendidikan Yang Menginspirasi: Mengasah Potensi Individu. Yayasan Literasi Sains Indonesia

Rohmawati, D., Nisa, R., & Hasyim, H. (2023). Gaya Mengajar Guru dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas II Madrasah Ibtidaiyah. Ibtida’, 4(01), 78-89. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v4i01.478

Roshanisefat, S., Azizi, S. M., & Khatony, A. (2021). Investigating the Relationship of Test Anxiety and Time Management with Academic Procrastination in Students of Health Professions. Education Research International, 2021. https://doi.org/10.1155/2021/1378774

Rosiva Febrian, Atia Nurul Apriliani, Sri Nurhilmi Fauziah, A. A. M. (2025). Pentingnya Manajemen Waktu Bagi Mahasiswa Semester Akhir di Tengah Tugas Akhir. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal (JIPKL), 5(1), 173–184.

Russell, G. (2020). Stress, appraisal and coping. In P. C. Inc (Ed.), Essential Psychology for Nurses and Other Health Professionals. https://doi.org/10.4324/9780203027448-15

Sagita, D. D., Daharnis, D., & Syahniar, S. (2017). Hubungan Self Efficacy, Motivasi Berprestasi, Prokrastinasi Akademik Dan Stres Akademik Mahasiswa. Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling Teori Dan Praktik), 1(2), 43. https://doi.org/10.26740/bikotetik.v1n2.p43-52

Sari, S. K., & Astuti, E. T. (2022). Bimbingan Konseling Islam dalam Mengatasi Stres Akademik Peserta Didik Selama Pandemi Covid-19. Islamic Counseling : Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 6(2), 223. https://doi.org/10.29240/jbk.v6i2.4628

Setyawan, M. (2024). Panduan Mengatur Waktu untuk Menciptakan Tujuan Besar. Penerbit Andi.

Suhardi. (2019). Peran Kedisiplinan Terhadap Peningkatan Prestasi Olaharaga dan Kesehatan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 1(3), 1–10.

Suminah, & Ciputri, L. (2024). Pengaruh beban tugas pembelajaran terhadap munculnya stres pada mahasiswa. Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7, 6998–7003. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp

Tolhah, I., Sumanto, Nuruddin, M., & Husein. (2016). Pendidikan Agama Islam dalam Lintasan Sejarah … (pp. 345–358).

Vinahapsari, C. A., & Rosita. (2020). Pelatihan Manajemen Waktu Pada Stres Akademik Pekerja Penuh Waktu. Bisnis Darmajaya, Vol. 06, N(01), 20–21. https://jurnal.darmajaya.ac.id/index.php/JurnalBisnis/article/view/1668

Zega, Y. X. G. H., & Kurniawati, G. E. (2022). Pentingnya Manajemen Waktu Bagi Mahasiswa Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Di Sekolah Tinggi Teologi Duta Panisal Jember. Metanoia, 4(1), 58–70. https://doi.org/10.55962/metanoia.v4i1.62

Published
2025-04-07
How to Cite
Nagiya, Safitri, E., & Saputra, W. (2025). The Effect of Time Management Discipline on The Academic Stress Level of PAI Students in Completing Assignments. Cendekia, 17(01), 271-285. https://doi.org/10.37850/cendekia.v17i01.918