Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Milenial terhadap Hasil Belajar Al-Qur’an Hadist Peserta Didik Kelas V Madrasah Ibtidaiyah
Abstract
This study aims to answer the parenting pattern of millennial parents of fifth grade students; learning outcomes of Al-Qur'an Hadith for V class; the influence of millennial parenting patterns on the learning outcomes of fifth grade students at MI Ma'arif NU Bantengputih Academic Year 2021/2022. This research is a quantitative research. The sample in this study was 17 students. Data collection uses a questionnaire distributed to parents to determine the effect of millennial parenting on the learning outcomes of fifth grade students at MI Ma'arif NU Bantengputih Lamongan for the 2021/2022 academic year using the percentage formula. While collecting learning outcomes data using the average value of the daily test results of the Al-Qur'an Hadith. The data analysis technique used is product moment correlation. The results of this study indicate that based on data analysis of variables (X=71%) and (Y=82%). Then statistical calculations using the product moment correlation formula obtained significant results, namely (r count > r table 0.683 > 0.482), which includes a coefficient interval of 0.60-0.799, so it can be said "there is a correlation with a high level of parenting between millennial parents and learning outcomes of fifth graders at MI Ma'arif NU Bantengputih Lamongan
References
Astrid, Savitri. (2019). Bijak Mendidik Anak Di Era Milenial. Yogyakarta: Briliant.
Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Rosda.
Djamarah, Syaiful, dkk. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Faisal, Nasrun. (2016). Pola Asuh Orang Tua dalam Mendidik Anak Di Era Digital.
Fathoni, Abdurrahmat. (2011). Metodologi Penelitian dan Teknik Penyusunan Skripsi. Jakarta: Rineka Cipta.
Maryam, Kinanti Nareswari. (2019). Orang Tua Hebat Untuk Generasi Milenial. Yogyakarta: Briliant,
Mirza, Ahmad Saiful, Farid Ahmadi, Lysa Amorita Rachmawati, and Nashihah Laila Masruroh. (2018). Digital Technology on Millenial Generation: Potere Mobile Devices on Primary Students for Supporting Learning. Atlantis Press.
Narbuko, Cholid dan Abu Achmadi. (2013). Metodologi Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.
Nisa’, Rofiatun, Lindawati, Yusnia Dwi & Wahananto, J. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Perkembangan Moral Peserta Didik. IBTIDA, 1(1), 61-70. https://doi.org/10.37850/ibtida.v1i1.112
Nisa’, Rofiatun & Fatmawati, Eli. (2020). Kerjasama Orang Tua dan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. IBTIDA, 1(2), 135-150. https://doi.org/10.37850/ibtida.v1i2.147
Nisa’, Rofiatun. (2018). Pengaruh pola asuh orang tua dan interaksi sosial terhadap hasil belajar mata pelajaran matematika siswa kelas IV di Madrasah Ibtidaiyah se-Kecamatan Lowokwaru Kota Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Rahman, Ulfiani, Mardhiah Mardhiah, and Azmidar Azmidar. (2015). Hubungan antara Pola Asuh Permisif Orangtua dan Kecerdasan Emosional Siswa dengan Hasil Belajar Matematika Siswa. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam. 2, (1) 116–130.
Rahmat, Stephanus Turibius. ―Pola Asuh yang Efektif untuk Mendidik Anak di Era Digital‖ 10 (2018): 19.
Santrock, John W. (2009). Perkembangan Anak edisi 11. Jakarta: Erlangga.
Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sugiharto, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Pres.
Sugiyono. (2013). Cara Mudah Menyusun Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Alfabeta
Sunarti, Euis. (2004). Mengasuh Anak Dengan Hati. Jakarta: PT Elex Media Kumpotindo.
Susanto, Ahmad. (2013) Teori belajar dan dan pembelajaran di sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Grup.
Syaiful, Bahri Djamarah. (2018). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.
Taufiq Zainul Haq, pola asuh orang tua dalam prilaku sosial generasi milenial ditinjau dari neurosains
Wedyawati, N. (2017). Korelasi Pola Asuh Orang Tua dengan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 5 Tengadak. Jurnal Pendidikan Dasar. 3 (2).
Widodo. (2017). Metodologi Penelitian Populer dan Praktis. Jakarta: Raja Grafindo Pesada.